Nu știu cum se face dar în ultima lună am vorbit foarte des despre acest subiect.
➡ L-am amintit pe Mario Iorgulescu, de la teribilul accident, de mai multe ori în articole și postări; Și ce m-a frapat la acel caz este accidentarea mortală a unui șofer care staționa la semafor.
💡 Și atunci m-am gândit cum noi, într-o dimineață, când voiam să plecăm la muncă, ne-am găsit mașina avariată- daună totală. Măi, dar arată îngrozitor, niște fiare practic. Am aflat apoi, că a fost întrecere pe Ștefan cel Mare, în noaptea aceea, o mașină care circula cu viteză mare a intrat în refugiul de tramvai și de acolo a fost proiectată în mașina noastră. Tânărul șofer a murit pe loc.
➡ Am distribuit și comentat și m-a șocat acel apel al unui voluntar SMURD, care ajuns la locul unui accident grav, a găsit scaunele auto din spate, goale, și nu înțelegea de ce i s-a spus că sunt implicați copii în acest accident. I-a întrebat pe ocupanții locului din față dacă au fost singuri din mașină, aceșția (care erau asigurați corespunzător și conștienți) au răspuns că erau cu fetițele lor de 3 și 5 ani, care dormeau în scaune, dar scaunele nu era prinse în centuri. În urma impactului o fetiță a fost proiectă afară iar cea mică a fost găsită ghem, în stop cardio respirator, sub scaunul șoferului. Câteva ore mai târziu a murit.
Mie nu mi se poate întâmpla! Oh, ba daaa! Pentru că nu ești niciodată singur pe stradă.
➡ Apoi am scris un articol despre cea mai repetată expresie pe când făceam eu școala de șoferi
Că degeaba (o)mori cu dreptatea-n buzunar, așa completa instructorul auto de educație rutieră cam fiecare frază.
➡ Și tot foarte de curând vă spuneam că, mai nou, sunt manager de proiect pentru Ora de Educație Rutieră, parte din Programul Național de Educație pentru Siguranță, ajunsă la ediția 6.
➡ Și, și mai recent vă spuneam că am participat la un curs de conducere defensivă Ghidul Părintelui Responsabil la Volan, organizat de Academia Titi Aur, școală de condus defensiv și pilotaj, un produs 100% românesc dezvoltat de trainerii ATA, pe care vi-l super recomand. O să reiau un pic mai jos cu informațiile pe care le-am reținut, vă spun și cât costă.
Dar în continuare voiam să vă povestesc despre un accident, cu daune doar materiale, provocat de fata cu gândul optimist ”Dar mie nu mi poate întâmpla” ca să vedeți că se poate.
A fost numai vina mea, dar cum viața e nedreaptă, iaca că li pot întâmpla lucruri incorecte și șoferilor nevinovați.
Acum câțiva ani, în pasajul Victoriei din București, într-o dimineață.
Ploua, eram în drum spre muncă.
Mi-aș putea găsi o scuză că aveam o mașină de școală auto care a frânat brusc când a intrat în pasaj (era apă strânsă) și cum eram în fundul ei am schimbat direcția de mers dar nu caut acum să mă justific :))
Bun, deci am schimbat direcția de mers, respectiv banda iar o mașină care circula regulamentar s-a oprit fix în portiera mea. Și de acolo mai departe a fost proiectată în bordură din stânga care mărginea linia de tramvai. Vina mea în totalitate.
Pun pe avarii, ies din mașină, mă uit la mașina mea- portieră stânga înfundată, un far spart o aripă zgâriată, nimic foarte grav. Mă uit și la mașina cealaltă, care era lovită pe toate părțile- față, spate și lateral, bara un pic căzută.
Vedeți, faptul că omul era total nevinovat nu a contat deloc. Mi s-a părut total nedrept, eu vinovată cu mult mai puține avarii decât el.
Cobor așadar din mașină, îmi cer scuze, fără justificări sau altelele și îi spun să ieșim din pasaj să facem amiabila sau să mergem la poliție, cum vrea el. Și ce credeți că-mi zice:
(Țineți minte, eu am schimbat aiurea banda, omul circula regulamentar, cu viteză mică și eu și el, ce-i drept, mașina lui vizibil mai avariată decât a mea)
Facem amiabilă!
Mă bucur că suntem bine dar îmi pare atât de rău pentru alergătura de care o să aveți parte! completez și eu.
Din păcate nu avem ce să facem, important este că suntem bine, numai cine nu iese din casă este total protejat de accidente rutiere.
Pfoa, la momentul l-am suspectat chiar că a intrat intenționat în mine ca să-și repare mașina pe asigurarea mea :)) Adică, de unde atâta înțelegere?
Dar omul s-a dovedit de bună credință până la sfârșit, RCA-ul meu nu l-a despăgubit decât pentru stricăciunile de la impactul cu mașina mea, pentru cele de pe partea cealaltă nu, că cică e a treia parte implicată-n accident, respectiv bordura, dacă vă vine să credeți și nu mai merge cu amiabilă. Am trăit să o aud și pe asta :))
Și pentru că bordura nu era nici ea de vină și nici bani nu avea :)) tot eu trebuia să plătesc evident iar omul mi-a zis că-și repară mașina la un service de cartier că la reprezență ar fi prea mult de plătit. Deci vedeți:
Mie nu mi se poate întâmpla nu îți scade șansele de a fi implicat într-un accident auto.
💡 Că tu poți fi nevinovat dar te poți întâlni cu mine-n trafic :P.
Lăsând gluma la o parte, conduc și atent și bine dar numai cine nu ”muncește”, nu greșește, nu?
Ei, și aici voiam să ajung ce util mi se pare un curs de conducere defensivă. L-am considerat foarte util. Este un curs de o zi.
În prima parte a cursului, am aflat informații teroretice despre conducere defensivă și norme de siguranță pentru copii, statistici despre accidientele din România și Uniunea Europeană, practici periculoase de condus, cum să se pregătească pentru o deplasare cu mașina, poziția corectă la volan, cum să aleagă corect scaunul de mașină pentru copii în funcție de standardele obligatorii de siguranță, dar și de înălțimea, greutatea și vârsta copilului, cum să monteze corect un scaun de mașină, la ce sunt expuși copiii care nu sunt puși în scaune de mașină, ori sunt poziționați incorect, dar și tehnici de siguranță pentru femeile însărcinate care șofează.
Aceasta este o poză spontană din timpul cursului. Un instantaneu, cum ar veni, asta mi-a fost fața, când am aflat următoarele:
➡ Că dacă pasagerii din spate nu poartă centură, devin adevărate proiectile. Era un filmuleț la impact, șofeul purta centură, s-a declanșat și airbagul dar pasagerul din spatele lui nu purta, a fost proiectat cu viteză (cântărind de 9 ori propria greutate) în scaunul șoferului, acesta fiind practic strivit.
💡Deci insistați mereu să poartă centură toți pasagerii auto. Nu de alta, dar vă pot omorî și pe voi!
➡ În România, în anul 2018, au fost raportate 1867 de decese cauzate de accidente rutiere, adică 5 decese pe zi. CINCI, în fiecare zi. Horror!
➡ La nivel internațional, 8 copii nenăscuți mor în accidente de mașină.
➡ În Europa, în ultimii 10 ani, peste 8.100 de copii au murit în accidente rutiere.
➡ Copiii care nu călătoresc în dispozitive speciale sunt de 7 ori mai expuși riscului de a fi vătămați în accidente rutiere.
➡ La o viteză de 64 km/oră, corpul unui pasager din mașină cântărește la impact de 9 ori propria greutate, ceea ce duce la spargerea organelor și, implict, la hemoragie internă. Impactul unui copil cu parbrizul în caz de accident este echivalent cu căderea de la etajul 3 al unei clădiri.
💡Gândiți-vă așa! Voi conduceți foarte prudent și defensiv, copiii stau liberi pe bancheta din spate. Ați oprit la semafor și un nebun, să-i spunem Mario Iorgulescu intră peste voi, să zicem cu doar cu 64 km/h (deși nu a condus in viața lui cu acesta viteză). Atunci impactul pentru copil e că și cum ar fi aruncat de la etajul 3 al unui bloc. Pe ciment direct.
➡Airbag-ul are rol să susțină greutatea capului în caz de impact și funcționează bine doar dacă avem și centura pusă, altfel corpul ajunge prea repede ci cu prea mare viteză în airbag, rezultând, în cel mai optimist scenariu, răni foarte serioase.
Partea a doua a cursului a avut ca scop conștientizarea riscului prin tehnici practice, iar participanții au învățat în sala de simulatoare ce să facă în caz de accident, cum să iasă dintr-o mașină răsturnată și cum să scoată copilul, au testat impactul cu un obstacol fix la 15 km/oră, viteza de reacție și montarea corectă a scaunului pentru copii.
Și am aflat, prin propria experiență că centura de siguranță este un drept care poate să le salveze viața, nu o obligație.
Uitați-mă într-o mașină care se răsturna controlat, aveam instructorul alături și chiar și așa, instinctiv voiam că în timpul răsturnării să mă prind cu mâinile pe volan, să mă sprijin de plafon…daaaar nu, ceea ce trebuie făcut este să îți lași mâinile pe lângă corp și să ramai suspendat în centuri….o senzatie foarte ciudată că nu e ca la roller coaster
Iar in cazul în care un impact este inevitabil, cel mai bine ar fi să avem tăria să stăm cu privirea fix înainte. Pentru coloana vertebrală este cel mai bun lucru:)
💡 Prețul cursului este 550 lei cu TVA inclus. Iar dacă prezentaţi codul ancaarau10ATA primiţi 10% reducere.
Și-n altă ordine de idei- Academia Titi Aur pune la dispoziția șoferilor interesați cursul de conducere defensivă pe 3 niveluri, curs de îndemânare, curs moto, curs de conducere în teren accidentat, dar și experiențe controlate de condus cu viteză.
Și gata, asta voiam să vă spun. Închei cu un citat:
Sunt convins că niciun părinte nu îi dorește răul copilului său, problema este că nu conștientizează riscul la care își expun copiii atunci când circulă cu mașina. Trebuie să înțelegem că mașina este o armă și cel mai important lucru este să învățăm să o controlăm pentru a evita să ajungem în situații de limită. – Titi Aur, câștigător a 49 de raliuri şi deţinător a opt titluri de campion al României.
PS. Poza de copertă este suprinsă în timpul cursului de care vă spuneam. Nu pot să-mi explic de ce mi-am luat poziția de ”Serenity now”
Leave a Comment