În aceste zile în care vuiește presa de cazul femeii care a murit, în brațele fiului ei, după ce a așteptat 14 ore, pe un scaun, la Unitatea de Primiri Urgențe Constanța sau de cazul foarte tragic al băiețelului de 12 ani care a fost diagnosticat cu gripă și a doua zi a ajuns la urgență cu septicemie și a și murit fulgerător, am primit astăzi pe e-mail un comunicat de presă dat de Asociația Ayan, în care sunt descriși 3 pași de urmat în caz de malpraxis.
Mi s-a părut o informație de interes pentru toată lumea, așa că o împărtășesc și cu dumneavoastră, scopul fiind educarea publicului în legătură cu drepturile pacientului, stimularea sa de a reacționa atunci când există disfuncționalități în interacțiunea cu sistemul medical, obiectivul final fiind scădera ratei de malpraxis.
Sesizând educaţia precară în rândul publicului cu privire la drepturile pacienţilor, în general, şi a malpraxisului, în special, părinţii lui Ayan (un baiețel de 1 an, care și-a pierdut viața, ca urmare a unui caz tragic de malpraxis) au decis înfiinţarea în 2019 a Asociaţiei Ayan prin care îşi propun să facă o schimbare în sistemul medical românesc, astfel încât cazuri precum cel al lui Ayan să nu se mai poată întâmpla.
Eu sper să nu aveți nevoie niciodată de aceste informații dar vă las cei 3 pași care trebuie urmați în cazul în care vă confruntați cu o culpă medicală.
Obținerea informațiilor de la instituţiile implicate.
Acest prim pas presupune solicitarea, printr-o cerere scrisă adresată spitalului sau celorlaltor entități implicate în cazul de malpraxis (Serviciul de Ambulanță, SMURD etc.), a următoarelor documente sau informaţii:
➡ copii conforme cu originalul ale tuturor analizelor şi investigațiilor de orice natură efectuate pacientului;
➡ copii pe suport electronic ale monitorizării semnelor vitale ale pacientului pe perioada internării (dacă este cazul);
➡ copii conforme cu originalul ale tuturor înscrisurilor medicale ale pacientului precum și copii ale extraselor din toate registrele spitalului sau entităților implicate în actul medical în care figurează pacientul;
➡ înregistrările camerelor video aferente intrării în unitatea spitalicească, precum și ale celor amplasate pe secțiile unde pacientul a fost consultat sau supus oricărei investigații sau proceduri medicale;
➡ numele şi funcţiile medicilor, asistenților medicali, infirmierilor și ale oricăror altor persoane implicate în actul medical considerat defectuos.
💡 Cererea se depune, după caz, la Registratura unității spitalicești, a Serviciului local de Ambulanță sau a Inspecoratului pentru Situații de Urgență în cazul SMURD.
Este foarte important ca în cerere să se justifice caracterul urgent al solicitării.
În situația în care unitatea medicală refuză sau întârzie să ofere cele solicitate, pacientul sau reprezentanții acestuia se pot adresa instanței de judecată pentru a intra în posesia lor.
În cadrul acestei proceduri poate fi formulată şi o cerere către Serviciul de Telecomunicații Speciale, pentru obţinerea înregistrărilor convorbirilor 112 cu privire la caz (dacă au avut loc astfel de convorbiri).
Pentru ca această procedură judiciară să aibă succes, pacientul sau reprezentantul acestuia trebuie să justifice de ce este important acest demers și cât de urgentă este obținerea documentelor solicitate.
Sesizarea Colegiului Medicilor.
Următorul pas pentru cei care vor să raporteze un caz de malpraxis este sesizarea neregulilor actului medical și a consecinţelor sale către Colegiul Medicilor şi Comisia de monitorizare și competență profesională pentru cazurile de malpraxis care funcționează pe lângă Direcția de Sănătate Publică.
Atât Colegiul Medicilor, cât și Comisia de monitorizare și competență profesională pentru cazurile de malpraxis vor cerceta faptele medicilor implicați în situaţia sesizată. Comisia va stabili, pe baza unui raport, dacă a avut loc sau nu malpraxisul medical.
Mai mult, Comisia poate lua decizii și în ceea ce privește felul în care au acţionat celelalte cadre medicale implicate în cazul raportat (asistenți medicali, ambulanțieri).
Pe de altă parte, Colegiul Medicilor poate aplica sancțiuni disciplinare.
Adresarea către instanțele judecătorești
Ultimul pas este reprezentat de demersurile pentru pedepsirea efectivă a celor vinovați, dacă este cazul.
Victimele sau reprezentanţii acestora vor acţiona în instanţă pentru ca cei vinovați pentru actul medical defectuos să fie obligați la plata de despăgubiri.
În funcție de gravitatea cazului, aceştia pot depune şi o plângere penală.
💡 Un aspect important care trebuie menţionat este că pacientul are dreptul să fie informat în permanenţă cu privire la actul medical.
Este foarte important ca fiecare dintre noi să reacționeze atunci când avem suspiciunea întemeiată că noi sau rudele noastre suntem victime ale unui caz de malpraxis. Culpa medicală poate fi dovedită dacă sunt urmați pașii enumerați mai sus, dar care sunt prea puţin cunoscuți.
Sursa foto cover: Unsplash
Leave a Comment