Cele mai multe accidente grave au loc vara. Asta, pe lângă faptul că România are cea mai mare rată a accidentelor mortale din UE. Și nici educație rutieră nu se face.

Ultima zi de școală. Azi. Oficial, începe vacanța de vară. Și odată cu ea, concediile mai mai sau mici și cu precădere, bănuiesc, în țară, anul acesta.

Asta e partea frumoasă a acestor zile.

Într-o notă mai sumbră, tot zilele acestea Comisia Europeană ne-a anunțat că România a avut cea mai mare rată a accidentelor mortale din UE în 2019. CEA MAI MARE!

Conform Mediafax, 22,800 persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE în 2019 iar România a avut în medie 96 de accidente mortale la un milion de locuitori, aproape dublu față de media din UE.

Tot conform Mediafax, cele mai multe accidente rutiere au loc în timpul concediilor.

Anul trecut, 1864 persoane au murit în 31146 accidente rutiere. Dintre aceștia, 729 erau pietoni.

În plus 40,000 oameni au fost răniți în accidente pe șosele. Statisticile arată că în lunile de concedii au fost înregistrate în lunile august, septembrie și iulie, în această ordine. Majoritatea accidentelor au avut loc în loc în timpul zilei iar carosabilul era uscat.

Aceste informații le-am aflat, din sursele citate, ieri-azi.


Dar stați că mai am. Ce am ținut eu minte din acest an referitor la subiectul evenimente rutiere.

➡ Am distribuit și comentat și m-a șocat acel apel al unui voluntar SMURD, care ajuns la locul unui accident grav, a găsit scaunele auto din spate, goale, și nu înțelegea de ce i s-a spus că sunt implicați copii în acest accident.

I-a întrebat pe ocupanții locului din față dacă au fost singuri din mașină, aceșția (care erau asigurați corespunzător și conștienți) au răspuns că erau cu fetițele lor de 3 și 5 ani, care dormeau în scaune, dar scaunele nu era prinse în centuri.

În urma impactului o fetiță a fost proiectă afară iar cea mică a fost găsită ghem, în stop cardio respirator, sub scaunul șoferului.

Câteva ore mai târziu a murit.

Apoi, am mai cules niște statistici la fel de sumbre, de la un Curs de Conducere Defensivă, Ghidul Părintelui Responsabil la Volan, organizat de Academia Titi Aur, de care am povestit aici

Gândul optimist ”Mie nu mi se poate întâmpla” din păcate și din experiența proprie, nu îți scade șansele de a fi implicat într-un accident auto

Dar redau și mai jos. 

Fiți atenți:

Că dacă pasagerii din spate nu poartă centură, devin adevărate proiectile. Era un filmuleț la impact, șofeul purta centură, s-a declanșat și airbagul dar pasagerul din spatele lui nu purta, a fost proiectat cu viteză (cântărind de 9 ori propria greutate) în scaunul șoferului, acesta fiind practic strivit.

💡Deci insistați mereu să poartă centură toți pasagerii auto. Nu de alta, dar vă pot omorî și pe voi!

➡ În România, în anul 2018, au fost raportate 1867 de decese cauzate de accidente rutiere, adică 5 decese pe zi. CINCI, în fiecare zi. Horror!

➡ La nivel internațional, 8 copii nenăscuți mor în accidente de mașină.
➡ În Europa, în ultimii 10 ani, peste 8.100 de copii au murit în accidente rutiere.
➡ Copiii care nu călătoresc în dispozitive speciale sunt de 7 ori mai expuși riscului de a fi vătămați în accidente rutiere.

➡ La o viteză de 64 km/oră, corpul unui pasager din mașină cântărește la impact de 9 ori propria greutate, ceea ce duce la spargerea organelor și, implict, la hemoragie internă. Impactul unui copil cu parbrizul în caz de accident este echivalent cu căderea de la etajul 3 al unei clădiri.

💡Gândiți-vă așa! Voi conduceți foarte prudent și defensiv, copiii stau liberi pe bancheta din spate. Ați oprit la semafor și un nebun, să-i spunem Mario Iorgulescu intră peste voi, să zicem cu doar cu 64 km/h (deși nu a condus in viața lui cu acesta viteză). Atunci impactul pentru copil e că și cum ar fi aruncat de la etajul 3 al unui bloc. Pe ciment direct.

➡Airbag-ul are rol să susțină greutatea capului în caz de impact și funcționează bine doar dacă avem și centura pusă, altfel corpul ajunge prea repede ci cu prea mare viteză în airbag, rezultând, în cel mai optimist scenariu, răni foarte serioase.


Stați că mai am.

Tot anul trecut, deci 2019,  prin prisma job-ului, am fost în școlile de stat din sectorul 1 și 2, că apoi a venit pandemia, cu proiectul Ora de Educație Rutieră, parte din Programul Național de Educație pentru Siguranță, ajunsă la ediția 6. Și am povestit ce necesar este acest program, ce frumos ținem orele (:), ce departe suntem ca mentalitate și ce puțină importanță acordăm educației rutiere.

Câțiva oameni mari învăță zeci de mii de oameni mai mici ce înseamnă educația rutieră


Apoi, tot undeva anul trecut, am povestit un pic de obiceiul nu tocmai sănătos de a ne transporta copiii neasigurați corespunzător.

Am făcut și un video pe subiect, la propunerea unui coleg de muncă.

Și una din întrebările principale a fost:

Dar cum îți convingi tu copiii să stea în scaun auto?

Păi ei nu știu că se poate altfel. Atât de simplu este.

De la ”când veniți să nașteți, să veniți și cu scoica auto” la ”ce fiță, noi cum am crescut și n-am pățit nimic”


Deci pe scurt, nu prea e e bine.

Suntem țara cu cele mai multe accidente din UE.

Avem cele mai proaste drumuri.

Vara se întâmplă cele mai multe accidente rutiere.

Copiii nu sunt asigurați corespunzător. Pentru că plâng în scaun.

Nepermis de mulți copii mor în accidente rutiere în țara noastră.

Educația rutieră, deși atât de necesară, lipsește. Pentru că nu e considerată importantă. Doar toți copiii știu să traverseze strada.


Nu e cel mai vesel articol, dar avem nevoie să știm ca să ne ferim.

Și să ajungem la ”Niciun accident grav sau mortal, pe drumurile Europei, măcar în 2050”, așa cum a declarat Comisarul pentru Transporturi, Adina Vălean.

Doamne-ajută!


Sursă foto: Unsplash

About the Author

Anca Arau
Author with 387 posts
More about Anca Arau

Visătoare, optimistă, mamă fericită de băieți & more

Related Articles

Leave a Comment

Bună, eu sunt Anca

Visătoare, optimistă, mamă de băieți și așa mai departe ;)

Magazin online de cadouri. Pentru a fi oferite cu drag unui copil isteț, frumos, poznaș și drăgălaș, așa ca toți copiii.

Archives

Mulțumesc și mulțumesc